piątek, 14 października 2016

Perfekcyjny kącik nieperfekcynej Pani Domu - Organizacja szafy

Każde kolejne nadejście nowego sezonu jest idealnym momentem na gruntowne porządki. Zmiana szafy z letniej na jesienną to świetny czas na przejrzenie naszych ubrań i pozbycie się niepotrzebnych rzeczy, jak i uporządkowanie całej reszty. Ostatnio zabrałam się za porządki w mojej szafie, czego efekty możecie zobaczyć w TYM POŚCIE.

Jeśli nie wiesz jednak jak zabrać się za tą znienawidzoną przez wielu czynność, być może pomocny będzie dla Ciebie mój dzisiejszy post. 

1) Wyrzuć ubrania partiami z szafy

Nie wiem jak Was, ale mnie przeraża widok wszystkich ubrań wyrzuconych z szafy. Widząc ten ogrom rzeczy, często traciłam ochotę na sprzątanie i stawało się to dla mnie nieprzyjemnym obowiązkiem. Mój obecny system to wyrzucanie ubrań partiami, np. najpierw opróżniam jedną półkę/szufladę, przeglądam rzeczy, myję jej wnętrze, myślę nad jej przeznaczeniem i układam na niej rzeczy. W przypadku rzeczy wiszących na wieszakami, wybieram najpierw wszystkie kurtki, następnie koszule itd. Kolejnym plusem tej metody jest to, że w niewidzianych przypadkach możemy szybciej zakończyć pracę.




2) Każdą partię ubrań dokładnie przejrzyj. Stwórz 3 grupy

Przy każdej sztuce ubrań zadaję sobie zawsze serię pytań, które są pomocne przy sortowaniu rzeczy na 3 główne grupy. Oto one:
-> Czy ubranie jest zniszczone, wytarte, kolor jest wypłowiały, bądź rzecz posiada jakiś defekt?
-> Czy ubranie jest na mnie dobre i czy nadal mi się podoba?
-> Czy w dalszym ciągu chętnie w nim chodzę?

* Ubrania zniszczone, podziurawione, czy z defektami, których nie da się naprawić od razu kładę na stertę rzeczy do wyrzucenia. Jest to najprostsza grupa do wyodrębnienia. W jej obrębie możliwe jest wydzielenie podgrup: rzeczy, które można naprawić lub przerobić na inną rzecz, o ile ktoś lubi i zna się na tym.




























Druga grupa to rzeczy, które nie pasują już idealnie na naszą sylwetkę lub przestały się nam podobać. Wśród tych rzeczy można jeszcze posortować ubrania na te, które chcemy komuś sprezentować oraz te, które możemy sprzedać. Ja wystawiam moje rzeczy na sprzedaż na stronie vinted.pl (LINK).



* W trzeciej grupie znajdują się ubrania, w których będziemy nadal chodzić. Osobiście wyodrębniam w nich jeszcze część rzeczy, których nie miałam na sobie od minimum roku, mimo że podobają mi się one i są na mnie dobre. Fotografuję je i podczas przygotowania szafy na kolejny sezon decyduję, co z nimi zrobić.

3) Znajdź miejsce dla każdej rzeczy (Zrób plan)

Całe szczęście nie mogę narzekać na brak miejsca w szafie, lecz mimo to potrzebowałam planu, który uporządkowałby całość w jasny i praktyczny sposób. Warto też zagospodarować miejsce w zależności od pory roku, np. jesienią zaczynamy nosić narzutki, kurtki i cieplejsze okrycia. Te najczęściej używane można zatem przenieść na wieszak w przedpokoju (o ile taki posiadamy), a zwolnione miejsce w szafie zapełnić innymi częściami garderoby, przykładowo koszulami.




























4) Zasięgnij trochę wiedzy. Jak właściwie powinno się przechowywać ubrania?

Sposób przechowywania z pewnością ma ogromny wpływ na trwałość naszych ubrań, więc by ulubiona bluzka nie odkształciła się nadmiernie, polecam Wam przeczytać kilka faktów, dotyczących przechowywania ubrań.

* Moją metodą nr 1 jest nieprzechowywanie swetrów oraz bluzek na wieszakach. Wełniane swetry mogą zostać w ten sposób uszkodzone, a bluzki wyciągają się. Najlepiej jest zatem trzymać je złożone na półce i własnie w ten sposób gospodaruję jedną z moich półek w szafie. Kolejna półka mieści dżinsy i inne spodnie, które mi osobiście jest o wiele łatwiej przechowywać złożone.



* Kurtki, grube bluzy, koszule i płaszcze wędrują u mnie na wieszaki. Ważne, jest, by ich guziki były pozapinane. Ubrania nie tylko nie będą się z nich zsuwać, ale także utrzymają swój dotychczasowy kształt. Białe koszule wiszą u mnie zawsze odwrócone na lewą stronę. Do tego celu używam drewnianych wieszaków.



* Rzadko używane torebki trafiają na górną półkę w szafie. W miarę możliwości zabezpieczam je woreczkiem przeciwkurzowym (dorzucany podczas zakupu torebek niektórych marek) bądź wkładam do innego opakowania. Buty, których nie będę nosić w tym sezonie wkładam na dół szafy. Pomocne są w tym przypadku pudła na buty, w których kupuje się obuwie. Dlatego zawsze proszę o taki kartonik przy zakupie. Nie zapomnijcie również o porządnym wyczyszczeniu butów oraz zaimpregnowaniu ich przed schowaniem.


* Apaszki i szaliki to ciężkie do przechowywania akcesoria, które jesienią wracają do łask. Pomocnikiem w ich przechowywaniu będzie wieszak z poprzeczką, na której można powiesić nasze szaliki. Jest to praktyczne uporządkowanie: widać dokładnie każdą rzecz i łatwo wyciągnąć jedną z nich.

























5) Nie zapomnij o sprawdzeniu kieszeni.

Pewnie zdarzyło się Wam nie raz trafić na skarby ukryte w kieszeniach kurtek. W moim przypadku są to zazwyczaj pieniądze i jakoś tego nawyku nie potrafię się pozbyć. Z własnego doświadczenia wiem jednak, że takie chomikowanie nie jest dobre. Do dziś pamiętam, gdy kilka lat temu zapomniałam o wyciągnięciu czekoladowego batonika z karmelowym nadzieniem z kieszeni. Pod wpływem ciepła w szafie pięknie się rozpuścił, a cała kieszeń była paskudnie klejąca (SIC!).


6) Spakuj rzeczy nieodpowiednie do panującej pory roku


Większość rzeczy, w których chodziliśmy latem z pewnością, nie przyda się w zimniejsze dni, które dość szybko nadeszły w tym roku. Osobiście zostawiam sobie jedynie 3 basicowe topy, które zawsze włożyć można pod bluzę czy sweter (Błagam dbajcie o swoje zdrowie!). Pozostałe rzeczy, a także ubrania, które zdecydowałam się sprzedać, są chowane do pudła. Przed zamknięciem ich na kolejny sezon, wrzucam je jednak do prania, by były świeże i pachnące. 























7) Zakończenie pracy.

Pozostaje już tylko ułożenie ubrań według wcześniej określonego planu. Na sam koniec wrzucam do szafy zapach. W tym celu świetnie sprawdzają się opakowania po woskach Yankee Candle czy po pachnącym mydle. Obecnie zawiesiłam próbkę perfum Yves Rocher w formie chusteczki, która nadaje piękny zapach wnętrzu szafy.


A jakich zasad Wy trzymacie się podczas porządków w szafie? Przygotowałyście już swoją szafę na jesień?

28 komentarzy:

  1. Jestem pod wrażeniem organizacji i porządku :) Nic tylko brać przykład

    OdpowiedzUsuń
  2. Wow jaki porządek! u mnie zawsze jest z tym duży problem ;p
    Obserwujemy? zacznij i daj znać u mnie ;)
    www.jagglam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Potrzebna jest odrobina motywacji ;) Pomysl sobie, ze gdy wyrzucisz kilka zniszczonych ubran w ich miejsce mozesz kupic cos nowego ;)

      Usuń
  3. taka organizacja najlepsza
    ps. Po przerwie wracam z nowym blogiem , ale starą nazwą . Zapraszam do mojego wielkiego powrotu . https://iamemiliaa.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetna organizacja i bardzo ciekawy wpis !
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja muszę zrobić w końcu porządek w swojej szafie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. ta radość kiedy wracasz do kurtki zimowej i znajdujesz tak kilka złotych haha :D
    Gdybym mogła większość ubrań wisiałoby na wieszakach :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Musze koniecznie porządki w szafkach zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  8. może wpadniesz do mnie i pomożesz mi zorganizować moją szafę:D?

    OdpowiedzUsuń
  9. Też przerażają mnie rzeczy wyrzucone z szafy! Nigdy nie wiem od czego zacząć... W ogóle przypomniałaś mi, że muszę wyprasować i ułożyć bluzki. :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokladnie! Nigdy nie wiedzialam jak zabrac sie za te sterte rzeczy, a teraz robiac to partiami, jest o wiele latwiej :)

      Usuń
  10. Ja porządki mam już za sobą i stosuję bardzo podobne zasady :) Też nie wieszam wszystkiego na wieszakach, bo moim zdaniem to lekka strata miejsca.

    OdpowiedzUsuń
  11. U mnie co sezon szafa jest 'wymieniana' - zamieniam rzeczy letnie z szafy na zimowe z pudełka i tak w kółko. Ten system się u mnie sprawdza, bo co pół roku przeglądam co mam i wyrzucam, to czego już nie założę :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja ostatnio zrzucam kilogramy wiec i tak czy siak musialam zrobic rekonesans szafy na jesien/ zimie ;) niektore ubrania wyrzucilam, niektore (te wieksze) oddalam kolezance ktora jest w ciazy i potrzebuje troche wiekszych ciuchow na brzuszek ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. organizacja - pierwsza klasa! Staram się stosowac do tych punktów, które wymieniłaś i naprawdę to działa :) Mam porzadek w szafie :D
    Sandicious

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja lubie artystyczny nie ład :D A tak całkiem poważnie, to musze zabrac sie za takie konkretne porządki :D

    OdpowiedzUsuń
  15. U mnie takie porządki nie przechodzą - mam za dużo rzeczy, z których nie chcę się pozbywać niczego. :P Dodałam do obserwowanych! melodylaniella.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Musiałbym i u mnie zrobić takie porządki :)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  17. ja nie mam zasad ale również mam całe mnustwo do sprzedania hahahah :D

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Ale masz porządki! Postępuję podobnie jak Ty kiedy już sprzątam swoją polską szafę. Tyle tylko, że zazwyczaj swoich rzeczy nie sprzedaję, a wydaję na PCK ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Przydatny post :)
    http://inga73.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  20. Świetny poradnik! Ludzie stale kupują nowe ubrania, ale rzadko kiedy pozbywają się nie tyle starych, co niepotrzebnych rzeczy. Warto wyrobić sobie taki nawyk i regularnie czyścić szafę. Nie dość że można zyskać sporo miejsca na nowe rzeczy, to również można zrobić pożytek z ubrań, których już się nie nosi, np. oddając je na cele charytatywne :)

    OdpowiedzUsuń
  21. U mnie też musi być zawsze perfekcyjnie ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że przyczyniasz się do istnienia tego bloga! ♥

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google i podobne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Komentując, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...