niedziela, 26 czerwca 2016

Przegląd książek kucharskich

Pewnie część z Was orientuje się, że jedną z moich ogromnych pasji jest pieczenie i gotowanie. Jest to niewątpliwie mój ulubiony obowiązek! Na blogu pojawiają się od czasu do czasu przepisy moich ulubionych dań (seria: Coś pysznego). W mojej biblioteczce znajduje się kilka książek kucharskich i innych pomocy, z których chętnie zasięgam porad i inspiracji. 

Chciałabym zaprosić Was dziś do mojej biblioteczki, a więc usiądźcie wygodnie w fotelu z kawałkiem pysznego ciasta!

1) Domowe wypieki. Ciasta i ciasteczka Ewa Aszkiewicz
Wydawnictwo: Publicat

255 stron tej książki skupia się na wszelkich wypiekach deserowych. Jest ona podzielona na działy: ciasta drożdżowe, biszkoptowe, piaskowe, kruche ciasta i ciasteczka, ciasta piernikowe, szarlotki i jabłeczniki, serniki, torty, serniki i torty bez pieczenia i ciasta świąteczne. Każdy rozdział rozpoczyna krótki wstęp wprowadzający oraz seria porad cioci Godziszewskiej. We wstępie znajduje się również przepis podstawowy na każdy rodzaj ciasta. Jeden przepis zajmuje 1 stronę, na której widać zdjęcie gotowego wypieku, listę składników oraz jego wykonanie. Dodatkiem są informacje o stopniu trudności, kaloryczności potrawy, jej koszcie, liczby porcji oraz długości przyrządzenia.


2) Ciasta i desery czekoladowe
Wydawnictwo: Olesiejuk

To zdecydowanie pozycja dla każdego czekoladomaniaka! Książka jest pracą zbiorową kilku autorów i zawiera przepisy na ciasta i desery czekoladowe. Na 170 stronach znaleźć można 72 przepisy na przeróżne smakołyki, których głównym składnikiem jest czekolada. Książka zawiera wstęp na temat historii czekolady oraz trzy rozdziały: ciasta i ciastka, desery ciepłe i zimne oraz słodkie drobiazgi i napoje. Każdy przepis umiejscowiony został na dwóch stronach: na jednej znajduje się wykonanie oraz składniki, a na drugiej, zajmujące całe wolne miejsce, pysznie wyglądające zdjęcie. Dodatkowo przy każdym daniu widnieje czas jego przygotowania oraz stopień trudności.


3) Kulinarische Küsse. Schnelle Gerichte
Wydawnictwo: Parragon

Ta ponad 500-stronicowa książka to najgrubsza pozycja w mojej biblioteczce. Jest to również jedna z niemieckojęzycznych publikacji, po które także chętnie sięgam. Na pierwszych kartkach książki znajdziemy dość rozległe rozpoczęcie, a w nim charakterystykę składników, które przydatne będą przy przygotowywaniu dań, w niej zawartych. Całość skupia liczne przepisy na szybkie i nieskomplikowane potrawy. Została ona podzielona na 5 działów: zupy i przystawki, sałatki i przekąski, mięso i drób, ryby i owoce morza oraz desery i słodkości. Każdy przepis, podobnie jak w powyższej pozycji, umiejscowiony jest na 2 stronach. Przy każdym opisie przygotowania dania widnieje również wskazówka lub/i wariacja na jego temat. Bardzo dużo przepisów bazuje na kuchni azjatyckiej.


4) BlogerChef. W sieci przepisów
Wydawnictwo: Muza SA

Jest to dość specyficzna pozycja w tym zestawieniu. Zawiera ona przepisy blogerów, którzy brali udział w konkursie BlogerChef w roku 2013. Zawarte w niej przepisy, dotyczą potraw, które przygotowywali na każdym etapie tej rywalizacji. Oprócz samych przepisów w książce znajdują się: opis samego konkursu oraz uczestników, a także ich komentarze na temat swoich dań.


5) Kuchnia polska
Wydawnictwo: Olesiejuk

Co jak co, ale kuchnię polską to ja kocham! Mam również kilka książek, skupiających przepisy o tej tematyce. Jedną z nich jest ta, wydawnictwa Olesiejuk. Lektura dzieli się na 7 rozdziałów: przekąski i przystawki, zupy, dania mięsne, dania rybne, wypieki, desery i napoje. Przepisy są w niej ułożone nierównomiernie: czasem zajmują dwie strony, innym razem na jednej znaleźć można 3 dania. W tym przypadku ubolewam ogromnie nad zdjęciami, gdyż nie przy każdej potrawie widać fotografię gotowego dnia, ale za to jest ona pełna powklejanych owoców, ziół czy innych składników. Denerwuje mnie również, znajdująca się na niemal każdej kartce, róża... Ostatnia kartka jest miejscem na notatki.


6) Pokaż się z dobrej kuchni. Kuchnia polska
Wydawnictwo: Dobra Kuchnia

Pokaźny zbiór 1000 przepisów kuchni polskiej znajdziemy na stronach aż 16 działów. Każdy dział rozpoczyna krótki wstęp, który jest jednocześnie dawką porad (np. we wstępie działu Zupy polskie zawarte są wskazówki, co zrobić by była ona bardziej aromatyczna). Przepisy na większość potraw, zawartych w książce, są bardzo krótkie, aczkolwiek treściwe. W tej lekturze nie sposób znaleźć zbędnych informacji: każdy przepis to jedynie lista składników i wykonanie dania. W całej książce istnieje jedynie 21 zdjęć, które są swego rodzaju wkładką do całości i nie leżą one bezpośrednio przy przepisie, przez co przy przygotowaniu dania trzeba działać intuicyjnie.


 7) Kuchnia polska. 1000 najlepszych przepisów.
Wydawnictwo: SBM

Ta pozycja jest bardzo podobna do poprzedniej. Książka zbudowana jest w praktycznie identyczny sposób, jednak jak dla mnie bardziej czytelny i przejrzysty. W książce przepisy zostały uszeregowane w 31 rozdziałach. Niektóre główne działy posiadają także podkategorie, dzięki czemu bardzo szybko można znaleźć to, co nas aktualnie interesuje. Każdy dział również rozpoczyna króciutki wstęp. Niestety w całej lekturze nie znajdziemy ani jednego zdjęcia. Być może jest ze mną coś nie tak, ale wydaje mi się, że książka kucharska powinna zawierać mnóstwo przepysznie wyglądających fotografii, które wręcz zachęcają do wypróbowania przepisu. Przydatnym dodatkiem jest w niej strona z miarami i przelicznikiem wagi.


  8) Food for love
Wydawnictwo: GU

Książka ma przede wszystkim ciekawą oprawę: okładka jest welurowa, a w niej wycięte serce. Domyślić można się, że jej tematyka będzie dotyczyła najpiękniejszego uczucia na świecie. I tak też jest! W tej książeczce uporządkowane zostały przepisy na dania z afrodyzjakami. To według nich utworzone są rozdziały. Głównymi składnikami dań są zatem: ostrygi, chili, truskawki, figi, granat, imbir, kawior, szafran, czekolada, szparagi i wanilia. Każdy rozdział zawiera wstęp na temat konkretnego afrodyzjaku oraz cytat o nim. Przepis zawiera zawsze listę składników, przygotowanie potrawy oraz czas jej wykonania, czasem także małe wskazówki. Końcowa strona zawiera propozycje zestawień przepisów, zawartych w książce, by stworzyć romantyczną kolację.


9) Mini-książeczki
Migros, Butter, Swissmilk

Dodatkiem do książek kucharskich oraz pomocą w kuchni są dla mnie również mini-książeczki (każda zawiera około 25 stron), które otrzymałam zupełnie za darmo. Dwie z nich zostały mi przysłane przez organizację, która zrzesza szwajcarskich producentów nabiału. Trzecia z kolei trafiła do mnie jako dodatek do abonamentu pewnej gazety. Wszystkie skupiają w sobie typowe dla Szwajcarii przekąski i wypieki. Znajdziemy w nich zarówno listy ze składnikami, sposoby wykonania dań oraz cudowne zdjęcia. Każda pozycja zawiera również kilka stron notatek. Ostatnia jest ponad to wypełniona licznymi poradami.


10) Zestaw wizytówek
Swissmilk

Ten zestaw również otrzymałam od Swissmilk. Zawiera on 12 pomysłów na tematyczną kolację. Znajdziemy tutaj np. przepis na kolację dla leniwych lub nie mających czasu, przepis na spontaniczne party, czy kolację we dwoje. Każda wizytówka jest otoczona pięknymi zdjęciami, listą składników i sposobem wykonania, który zazwyczaj jest bardzo szybki i mało pracochłonny.


A czy Wy korzystacie z książek kucharskich? Jakie pozycje znajdują się w Waszych biblioteczkach i które możecie polecić?

11 komentarzy:

  1. Ja mam mnóstwo książek kulinarnych ale w sumie to rzadko z nich korzystam 😃

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja raczej nie używam ;)

    Zapraszam:
    unnormall.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Też mam parę książek kucharskich i ostatnio jak nam zabrakło pomysłów obiadowych to zaczęłam z nich korzystać. Twoich niestety nie znam :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam kilka książek kucharskich,lubię je przeglądać bardziej w poszukiwaniu inspiracji niż chęci wypróbowania konkretnego przepisu. Mam zupełnie odwrotne doświadczenia niż Ty jeśli chodzi o fotografie. Zauważyłam, że te przepełnione pięknymi fotografiami potraw często są mało przydatne jeśli chodzi o przepisy. Co nie zmienia faktu,że fajnie się je ogląda.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam tę z pozycji drugiej i jestem pod wrażeniem mnogości pomysłów - teraz goście nie powinni mnie zaskoczyć :P Dawno niczego nie piekłam i chyba powinnam nadrobić straty :P

    OdpowiedzUsuń
  6. Z książek kucharskich korzystam dosyć często. Mam książkę "1000 przepisów- Kuchnia Polska", ale z inną okładką i zdaje się inne wydawnictwo, więc chyba to nie ta sama.
    Do tego uwielbiam również włoskie potrawy.
    Tak bardziej na co dzień korzystam z "1000 przepisów- Dania łatwe i smaczne". Są tam przepisy na naprawdę czasami banalne dania, ale modyfikując je pod siebie.. naprawdę można stworzyć coś świetnego w smaku i wyglądzie! ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. uwielbiam gotować, korzystam bardzo często z książek kucharskich jeśli chodzi o przepisy. Żadnej z nich nie znam, ale może warto naprawić ten błąd.

    Pozdrawiam Zocha
    http://www.zocha-fashion.pl/

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam pichcić! Szczególnie w oko wpadła mi pierwsza książka, pewnie ze względu na apetyczną okładkę :d. Zazwyczaj korzystam z internetu, choć mam kilka książek ze zdrowymi przepisami. Często też improwizuję, co daje mi dużo przyjemności, a efekty póki co są zadowalające :D.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ale kolekcja! Ja niestety nie posiadam książki kucharskiej. Dlatego też moje menu obiadowe jest dość ubogie xd. Chyba warto to zmienić

    http://brewilokwencja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. kocham ksiazki kulinarne :) te dwie pierwsze z mila checia bym przygarnela

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że przyczyniasz się do istnienia tego bloga! ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...